Gorące lato i gorące opony - warto zadbać o bezpieczeństwo przed wyjazdem na wakacje!
Nawet niewielkie uszkodzenia mechaniczne, takie jak nacięcia stopki opony powstałe przy niedbałym montażu na feldze, pęknięcia na boku opony czy ubytki bieżnika, znacząco zwiększają ryzyko wypadku – zwłaszcza przy autostradowych prędkościach, gdzie koło może obracać się nawet ponad 1000 razy na minutę. Uszkodzenia opon mogą prowadzić do poważnych wypadków. Przed dłuższą podróżą trzeba je bezwzględnie obejrzeć pod kątem ewentualnych uszkodzeń i dopompować po zapakowaniu bagażami i pasażerami – tłumaczy Piotr Sarnecki, dyrektor generalny
Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
1. Wizualna kontrola opon i felg
Pierwszym krokiem powinna być wnikliwa ocena wizualna opon. Zwróćmy uwagę na ewentualne uszkodzenia takie jak:
• Spękania – mogące pojawić się na bokach opony lub rowkach bieżnika.
• Przecięcia – najczęściej powstające w wyniku uderzenia w krawężnik lub inne przeszkody.
• Wybrzuszenia – sygnalizujące miejscowe uszkodzenie struktury nośnej opony.
Pamiętajmy, że nawet drobne uszkodzenia mogą mieć poważne konsekwencje podczas jazdy z dużą prędkością. Uszkodzoną oponę należy jak najszybciej wymienić, aby uniknąć ryzyka rozerwania podczas jazdy.
2. Właściwe ciśnienie w oponach
Odpowiednie ciśnienie w oponach to nie tylko oszczędność paliwa, ale przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa. Zapewnia ono:
• Dobrą przyczepność – co jest kluczowe dla stabilnego prowadzenia auta, zwłaszcza na mokrej nawierzchni i w zakrętach.
• Krótszą drogę hamowania – co może uratować życie w przypadku awaryjnego hamowania.
• Mniejsze zużycie opon – co przekłada się na oszczędność paliwa i pieniędzy.
• Ochronę felg i opon przed zniszczeniem przy najechaniu na wyrwę w jezdni lub krawężnik.
Prawidłowe wartości ciśnienia dla swojego auta znajdziemy w instrukcji obsługi lub na naklejce na środkowym słupku albo pod klapką wlewu paliwa. Pamiętajmy, aby pomiaru ciśnienia dokonywać przed wyjazdem w trasę na zimnych oponach maksymalnie po przejechaniu 2-3 km, lub po postoju w cieniu trwającym co najmniej 2 godziny.
3. Koło zapasowe – bądźmy przygotowani na nieprzewidziane sytuacje
Wiele współczesnych aut nie posiada koła zapasowego, które zastąpiono zestawem naprawczym. Jednak w przypadku poważnego uszkodzenia opony taki zestaw może okazać się niewystarczający. Dlatego warto sprawdzić, czy Wasze auto posiada koło zapasowe i upewnić się, że jest ono w dobrym stanie oraz ma odpowiednie ciśnienie. W razie awarii, sprawny „zapas” pozwoli szybko wrócić do domu i uniknąć stresu związanego z holowaniem auta.
4. Opony letnie lub całoroczne – dostosujmy je do warunków
Jazda na oponach zimowych latem jest niebezpieczna i nieekonomiczna – zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 20-30%, a droga hamowania „zimowek” przy 100 km/h może być o 16 metrów dłuższa niż na oponach letnich. Ponadto, ubezpieczyciele mogą odmówić wypłaty odszkodowania w sytuacji wypadku na nieodpowiednich oponach. Opony letnie zapewniają lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania w wysokich temperaturach. Opony całoroczne mogą być dobrym kompromisem, jeśli jeździsz głównie po mieście i na krótkich dystansach. Przy wyższych temperaturach opony całoroczne szybciej się zużywają, bo mają bardziej miękką mieszankę bieżnika niż opony letnie – choć oczywiście nie tak miękką, jak opony typowo zimowe.
5. Przegląd przed wyjazdem
Wizyta w profesjonalnym warsztacie i dokładny przegląd auta przed wyjazdem to ważny element przygotowań do wyjazdu. Mechanicy sprawdzą stan opon, zawieszenia, hamulców, układu kierowniczego i innych ważnych elementów. Wczesne wykrycie i usunięcie drobnych usterek może uchronić przed poważną awarią na trasie.
6. Ważne ubezpieczenie
Upewnijmy się, że ubezpieczenie OC i Assistance jest ważne. W razie nieprzewidzianej awarii lub stłuczki ubezpieczenie pokryje koszty naprawy lub holowania auta. Warto też sprawdzić zakres ochrony ubezpieczenia i w razie potrzeby rozszerzyć go o dodatkowe opcje, takie jak np. ubezpieczenie szyb.
7. Pamiętajmy o odpoczynku i bezpieczeństwie na drodze
Dobra kondycja i skupienie to podstawa bezpiecznej jazdy. Przed wyjazdem wysypiajmy się, aby uniknąć zmęczenia za kierownicą. Eksperci radzą, aby w trasie robić przerwy co 2-3 godziny – nawet wtedy, gdy kierowca nie odczuwa zmęczenia. Zachowajmy bezpieczną odległość od innych pojazdów i stosujmy się do przepisów ruchu drogowego. Unikajmy brawurowej jazdy i nie ryzykujmy. Pamiętajmy, że na drodze jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za siebie, ale również za innych uczestników ruchu.
Dodatkowe rady:Opony są jedynym elementem łączącym pojazd z drogą i jednym z najszybciej obracających się elementów mechanicznych. Tu nie ma miejsca na błędy. Zachęcam kierowców do regularnego kontrolowania stanu opon i korzystania z profesjonalnych usług serwisowych. To nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale także komfortu i oszczędności podczas wakacyjnych podróży. Stosując się do powyższych porad, zapewnisz sobie i bliskim bezpieczny i komfortowy urlop. Niech wakacje będą czasem relaksu i beztroskiej zabawy, a nie stresu i nieprzewidzianych awarii! – apeluje Piotr Sarnecki z PZPO.
• Korzystajmy z nawigacji GPS, aby uniknąć błądzenia na trasie. Warto mieć też awaryjnie papierowy atlas drogowy.
• Poinformujmy bliskich o trasie przejazdu i planowanym czasie powrotu.
• Regularnie róbmy przerwy w podróży, aby rozprostować nogi i odpocząć.
• Podczas jazdy nie korzystajmy z telefonu komórkowego – rozmawiaj przez zestaw głośnomówiący lub poproś pasażera o odebranie połączenia.
• Pamiętajmy o obowiązkowym wyposażeniu auta, takim jak trójkąt ostrzegawczy, gaśnica i apteczka.
Życzymy udanego i bezpiecznego urlopu!
Więcej informacji na stronie pzpo.org.pl, www.akademiaoponiarska.pl
Kampania informacyjna: www.oponymajamoc.pl