Sprawdziliście już opony? Kiedy spada temperatura, spada też ciśnienie w kołach!
Niezrozumienie zagadnienia prawidłowego ciśnienia w oponach to nie jedyna bolączka kierowców. Głównym czynnikiem przy wyborze ogumienia nie powinien być koszt zakupu. Ważne są parametry opon – a co za tym idzie prawidłowe dopasowanie ich do wymogów samochodu.Na co dzień dbamy o stan silnika, oświetlenia czy filtrów pojazdu. Za często zapominamy natomiast o oponach, a przecież to jest jedyne połączenie pojazdu z nawierzchnią. Częstym widokiem na w korkach czy na parkingach sklepowych są samochody ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach. To realne niebezpieczeństwo nie tylko szybszego zużycia czy zniszczenia opony lub felgi, ale też gwarancja wydłużenia drogi hamowania – komentuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Nie tylko zbyt niskie ciśnienie jest zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa i powoduje zniszczenie opon. Także zbyt wysokie może nas wpędzić w kłopoty. Wydłuża drogę hamowania, bo opona nie przylega całą szerokością bieżnika, a tylko jego wybrzuszeniem na środku, które powstaje przy przepompowaniu. Dodatkowo taka opona napompowana na kamień powoduje szybsze zużycie elementów zawieszenia – gumowych tulei wahacza czy końcówek drążka, a nawet gumowych poduszek silnika.
Pamiętajmy, że nawet najlepsze opony w najlepszym samochodzie sami łatwo zniszczymy, jeśli nie będziemy o nie dbać i prawidłowo ich eksploatować. Opony ze zbyt małym ciśnieniem zużywają się trzy razy szybciej niż te z prawidłowym.
Warto więc przy oponach zapamiętać zasadę 3xP: porządne opony, profesjonalny serwis, prawidłowe ciśnienie. Tylko spełnienie tych 3 parametrów zapewni nam bezpieczeństwo związane z ogumieniem.
Równie ważny przy dbaniu o ogumienie jest wybór dobrego serwisu. Brak umiejętności, zbyt szybka obsługa kół czy nieserwisowane montażownice i wyważarki. doprowadzają opony i felgi do uszkodzeń, a tym samym nawet konieczności ich ponownej wymiany.Jak ważna jest jakość w przypadku opon zimowych sprawdziliśmy podczas testu na śniegu na torze Moto Park w Krakowie w styczniu tego roku. Testowaliśmy z użyciem specjalistycznego sprzętu pomiarowego opony zimowe klasy premium, opony zimowe budżetowe niskokosztowe, opony całoroczne premium i opony letnie premium. Nawet nas wyniki zadziwiły – choć prędkość testu to tylko 50 km/h. Wyniku mówią za siebie – opony niskokosztowe są 2 razy tańsze, ale zatrzymują samochód prawie 2 razy dalej. To jest przepaść i zaprzeczeni zasad bezpiecznej jazdy – wskazuje Piotr Sarnecki.
PZPO przypomina również, że przed wyruszeniem w każdą podróż powinno się pamiętać o:Zasada 3P to klucz do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Optymalne ciśnienie to gwarant krótszej drogi hamowania oraz trwałości ogumienia. Zaniedbanie, któregoś z punktów to ryzyko zarówno dla naszego budżetu, jak i zdrowia – dodaje Sarnecki.
1. Weryfikacji opon i felg: To podstawowa czynność przed wyjazdem, która może zapobiec potencjalnym problemom na drodze. Uszkodzenia mechaniczne, nacięcia, spękania czy ubytki bieżnika zwiększają ryzyko wypadku – szczególnie przy autostradowych prędkościach. Dlatego warto powierzyć to zadanie specjalistom, takim jak warsztaty posiadające Certyfikat Oponiarski PZPO.
2. Sprawdzeniu głębokości bieżnika: Jeśli jeździmy na oponach już kilka sezonów, najlepiej sprawdzić w 3-4 miejscach na bieżniku opony wykorzystując do tego miernik głębokości (głębokościomierz lub suwmiarkę) lub po prostu używając np. monety 5 zł. Przepisy zabrania stosowania opon z wysokością bieżnika mniejszą niż określona jako bezpieczna przez producenta opony wskaźnikiem zużycia. Jeśli go nie ma – to bieżnik musi mieć min. 1,6 mm. Jednak w praktyce często opony z bieżnikiem 3-4 mm już nie zapewniają bezpiecznego prowadzenia w czasie deszczu.
3. Dostosowaniu opon do pory roku: Jeśli jest jesień, warto korzystać z dedykowanych opon zimowych lub całorocznych, które zapewniają odpowiednią przyczepność i kontrolę nad pojazdem. Jazda na oponach letnich w niskich temperaturach jest przede wszystkim niebezpieczna – zmniejsza przyczepność i wydłuża drogę hamowania.
4. Zadbaniu o zapas – jeśli jest na wyposażeniu samochodu lub o usłudze assistance jeśli jest tylko zestaw naprawczy. Koło zapasowe czy dojazdowe to też ogumienie, w którym należy weryfikować stan ciśnienia. Nigdy nie wiadomo, kiedy będzie nam potrzebne. Prawidłowy poziom ciśnienia w kole dojazdowym opisany jest wyjątkowo na boku opony.
Dbanie o te aspekty to nie tylko gwarancja bezpieczeństwa podczas podróży, ale także sposób na oszczędności i ochronę środowiska. Dlatego zawsze przed wyjazdem warto zadbać o stan swoich opon i regularnie kontrolować ich stan, głębokość bieżnika oraz ciśnienie. To ma znaczenie zarówno dla twojej bezpieczeństwa, jak i innych uczestników ruchu drogowego – radzi Piotr Sarnecki.
#OponyMająMoc
Kiedy myślimy o bezpieczeństwie na drodze, często skupiamy się na takich elementach jak hamulce, sprawny silnik, pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz zaawansowane systemy wspierające jazdę i hamowanie. Opony rzadko przychodzą nam do głowy jako kluczowy czynnik bezpieczeństwa na drodze. Jednak warto zrozumieć, że odgrywają one ogromną rolę w zapewnieniu bezpiecznej podróży, ponieważ stanowią jedyny punkt kontaktu pojazdu z nawierzchnią drogi.Zastanówmy się przez chwilę nad tym faktem. Powierzchnia kontaktu opony z podłożem jest zazwyczaj niewielka, mniej więcej wielkości małego tabletu. To znaczy, że całe bezpieczeństwo naszej jazdy, w tym droga hamowania i przyczepność zależy od właściwości naszych opon. To szczególnie istotne w okresie zimowym – kiedy na drogach pojawia się śnieg, błoto pośniegowe, gołoledź czy marznący deszcz – zauważa Piotr Sarnecki.
Warto zdać sobie sprawę, że nie możemy poprawić działania systemów ABS czy ESP, ani zwiększyć liczby pasów bezpieczeństwa czy poduszek powietrznych w samochodzie. Jednak możemy poprawić nasze bezpieczeństwo przez odpowiedni wybór i konserwację opon. Dlatego nie bagatelizujmy ich znaczenia – mogą one stanowić różnicę między bezpiecznym powrotem do domu, a potencjalnym wypadkiem na drodze.
Wybierając odpowiednie opony, powierzając ich montaż lub naprawę specjalistom posiadającym Certyfikat Oponiarski oraz regularnie je sprawdzając zyskujemy większą pewność, że szczególnie w trudnej i nagłej sytuacji na drodze nasz pojazd wybawi nas z opresji dzięki dobrej przyczepności. Dzięki świadomemu wyborowi profesjonalnego warsztatu z kolei mamy pewność, że nie zniszczy nam tych opon przy montażu. Taką pewność dają serwisy z Certyfikatem Oponiarskim PZPO. Oznacza on, że dany warsztat przeszedł drobiazgowy audyt wyposażenia i umiejętności serwisowych i umie także zadbać o wygodę klienta podczas obsługi. Mapę warsztatów, które przeszły audyt i otrzymały Certyfikat Oponiarski, można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.
Więcej informacji: pzpo.org.pl, akademiaoponiarska.pl, certyfikatoponiarski.pl
Kampania informacyjna: www.oponymajamoc.pl
(1) Badania Dekra Automobil GmbH w Niemczech